3 dniowy split Problemy z Białkiem
kwietnia 02

Kolejny artykulik naszej dietetyczki Anety Judzińskiej – Youdki. Tym razem przybliży nam ona ważną rolę tłuszczy w naszej diecie !

Wszystkim dbającym o niski poziom BF polecam jej poprzedni tekścik (klik!)

Jedziem :

Tłuszcz jak wiadomo staje się przyczyną wielu schorzeń lecz z drugiej strony może im zapobiegać. Wszystko zależy od stopnia nasycenia wodorem kwasów tłuszczowych. Kwasy które zawierają więcej niż jedno podwójne wiązanie zaliczamy do wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Do nich należą niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe(NNKT). Nie mogą one być syntetyzowane w organizmie człowieka dlatego muszą być systematycznie dostarczane z pożywieniem. Biorą udział w wielu czynnościach ustrojowych. Jedną z zalet NNKT jest ich wpływ na obniżenie poziomu cholesterolu we krwi. Jednocześnie zmniejszają także agregacje płytek krwi co jest istotne w przeciwdziałaniu miażdżycy i chorób z nią związanych.

Są prekursorami hormonów tkankowych tzw. prostaglandyn. Hormony te obniżają ciśnienie a także zwiększają przepływ krwi przez naczynia wieńcowe. Istnieją różne rodziny nienasyconych kwasów tłuszczowych. Są to omega-3 których głównym źródłem są niektóre oleje (rzepakowy, lniany), a także ryby oraz ssaki morskie i omega-6 występujące głownie w nasionach roślin oleistych i olejach: kokosowym, kukurydzianym, sojowym, słonecznikowym. Kwasy omega-6 skutecznie obniżają „zły” cholesterol (frakcja LDL). Jednak ich wysokie spożycie powoduje również obniżanie frakcji HDL, dlatego powinno być ono ograniczone (ok. 7% energii). Kwasy Omega-3 wpływają za to na obniżenie poziomu trójglicerydów a ich ilość nie wywiera wpływu na poziom cholesterolu.

Negatywną cechą tych tłuszczów jest ich podatność na utlenianie. Dlatego tłuszcze z dużą ich zawartością najlepiej spożywać na surowo. Przy smażeniu na olejach bogatych w NNKT tworzą się bowiem związki o działaniu miażdżycorodnym i pronowotworowym. Dlatego do obróbki kulinarnej takiej jak smażenie i pieczenie, nadaje się przede wszystkim olej rzepakowy.

Przy wyborze margaryny powinniśmy kierować się jej konsystencją. Unikać należy margaryn twardych. W procesie utwardzania powstają bowiem tzw. transizomery nienasyconych kwasów tłuszczowych o szkodliwym działaniu. Na szczęście spora ilość margaryn (tzw. miękkich) produkowana jest metodą przeestryfikowania olejów. Dzięki niej izomery trans występują w ilości śladowej. Im konsystencja margaryny twardsza tym więcej izomerów trans zawiera.

Tłuszcze roślinne są najlepszym dla człowieka źródłem tłuszczu. W przeciwieństwie do zwierzęcych nie zawierają cholesterolu. Zawierają za to duży procent nienasyconych oraz wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

A tu fotka Youdki i Pitt Bulla w MOCNYMSKLEPIE

4 komentarzy do wpisu “Zdrowe tłuszcze”

  1. Krisi powiedział:

    Artykulik spoko napewno sie przyda:D

  2. barteklip9 powiedział:

    To to ten Pitt Bull co myśle z sfd Admin??

    %-)

  3. admin powiedział:

    ta

  4. Arnoldzik powiedział:

    bardzo ciekawe..pozdrawiam

Skomentuj